متن نگار

آغاز همکاری متن‌نگار و ایران‌فونت

7 آذر 1400 01:21 ق.ظ

آغاز همکاری متن‌نگار و ایران‌فونت

فونت فارسی

فونت فارسی شاه کلید افزودن تمایل ایرانیان به مطالعه است. به همان اندازه که نیاز به پیشرفت فناوری و ابزارآلات داریم به افزودن کیفی و کمی فونت فارسی نیز نیازمندیم. چرا که قلم زیربنای شکل گیری نوشتار است. نوشتاری که یکی از شاخصه‌های اصلی پیشرفت به شمار می‌آید. در این دوران، روزانه میلیون‌ها نوشتار در زمینه‌های گوناگون از طریق کتاب، روزنامه، بیلبورد، پوستر، تلویزیون، کامپیوتر و صدها طریق دیگر منتشر می‌شود. مدت زمان زیادی است که متن وسیله‌ی اصلی مبادله، انتقال، ویرایش و ثبت ایده‌هایمان می‌باشد. امروزه به واسطه اینترنت، نامه‌ی الکترونیکی، ارسال پیام‌های متنی، پیام‌رسانی آنی، پردازش رایانه‌ای متون، خلق پرزنتیشن و حتی صفحه گسترده‌ها، بیش از هر زمان دیگری با فونت در تعامل هستیم.

ایران فونت

از اوایل تابستان سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را با هدف غنی سازی و سازماندهی چاپ و نوشتار و ابزارهای آن، خصوصا فونت فارسی آغاز نمود. ایران فونت در اولین کار خود بیش از ده‌ها فونت زیبای فارسی را به صورت رایگان جهت استفاده در معرض عموم قرار داد. این گروه قصد دارد در ادمه کارهای خود همراه با ارائه‌ی فونت‌های جدید و ایجاد بازار فونت به بررسی نوشتار در ایران و علل اوج و فرود آن بپردازد و موانع را تا حدودی از سر راه علاقه‌مندان بردارد.

برخی از برنامه‌های ما در آینده:

۱. افزودن فونت‌های جدید به گنجینه‌ی فونت فارسی
۲. اصلاح نواقص و رفع کمبودها در زمینه نوشتار و چاپ
۳. ارائه مقالات با هدف ایده‌آل‌سازی و بهبود نوشتار
۴. جمع‌آوری فونت‌های فارسی از محیط وب فارسی و عربی و اصلاح آن‌ها
کارگاه تخصصی طراحی فونت فارسی آماده همکاری با نهادها و شخصیت‌های مختلف در زمینه چاپ و نوشتار است.

 

حالا ایران فونت بعد از سال‌ها تجربه و فعالیت مستمر در این زمینه امیدوار است با حمایت از فعالان این عرصه و همچنین با گردآوری و سازماندهی فونت‌های هم‌خانواده فارسی از سراسر جهان تحولی جدی در عرصه نوشتار فارسی ایجاد کند.

با ما باشید تا با عشق بنویسید و با شور خوانده شوید

فونت

برای اکثر مردم این نکته عجیب است که نوشته‌ها هم باید طراحی شوند. بعضی از آنها اصلا متوجه نقش طراحان حروف و متون نیستند. شاید به این دلیل که تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین قلم‌های مختلف نمی‌بینند. اما به هر حال یک طراح گرافیک همانقدر که با تصویر سروکار دارد با حروف هم درگیر است.

نوشته‌ها به همان اندازه ارزش دارند که تصاویر دارند. کمتر اثر گرافیکی است که در آن نوشته نقش نداشته باشد. فونت لاتین که رسم الخط بخشی از مردم جهان است در حقیقت تنها وظیفه اطلاع رسانی را به خوبی انجام داده است. و گرنه زیبایی خاصی ندارد و البته زشت هم نیست.

اما در فارسی بحث متفاوت‌تر است. در فارسی زیبایی در نقطه بالاتری قرار دارد. به همین دلیل خیلی میبینیم که نوشته به طور کلی جای تصویر را میگیرد و یا یک نوشته طرح مایه اصلی یک پوستر است. لذا اگر به نوشته‌های فارسی در آثار گرافیک کم توجهی شود لطماتی که آن نوشته به کل اثر وارد می‌کند کاملا مشهود است.

مقدمه ای بر تاریخ فونت ایران

ایران ما مَهد هنر است و خوشنویسی همواره از هنرهای کهن سرزمین ایران به شمار می‌رود؛ هنری که در طول تاریخ باشکوه این دیار حضوری جاودانه و فعال و مؤثر داشته است. کلام پر ارزش بزرگان ادب فارسی و اشعار حکیمانه آنان همراه با مضامین عارفانه، سبب می‌گشت تا خوش نویسان فونت پارسی با ارایه آن، هنر خویش را مضاعف سازند و جلوه این هنر مقدس را دو صد چندان نمایند، چرا که این هنر، از اصیل ترین هنرهای اسلامی به شمار می‌آید و اولین بار کاتبان وحی زیباترین و بلیغ ترین کلام ها را که همان کلام خدای تعالی است، به آن زینت بخشیده اند.

تقریباً از فرش تا پارچه و ظروف سفالی و فلزی تا زره و کلاه خود و قاب آینه تا هر شیء کوچک و بزرگ دیگری و تقریبا بر روی هر شئ مورد استفاده‌ای نقش خط و کتابت دیده می‌شود که نشانگر جایگاه خط در طول تاریخ است.

ابداع خطاطان و پدید آمدن مکاتب جدید به ظهور قلم‌ها و خطوط مختلف می‌انجامید ‌که گاهی به خاطر پیچیدگی و عدم امکان قرائت خطوطی نظیر کوفی، تزیینی و کتابتی قرن های سوم و چهارم هجری طبیعی نشان می‌داد که به جای خطوط زیبایی که گاه اصلاً قابل قرائت نبود و در نمونه های نخستین آن حتی اعراب و نقطه گذاری وجود نداشت و سبب اشتباه در خواندن می شد که اشتباهی غیر قابل تصور و گذشت در متون قرآنی بود نیاز به خطوطی ساده تر و راحت تر را الزامی کند و سبب شود تا قلم‌های ساده تری پدید آید.

باستان شناسان طبق بررسی های صورت گرفته در دوره‌های مختلف، خط را کهن ترین عامل انتقال میراث معنوی، فرهنگ و دانش گذشتگان می‌دانند. خط در گذر تاریخ و با توجه به کاربردهای گوناگونش، در قالب های تزیینی، در سنگ نبشته ها و ابنیه های تاریخی، بر روی ظروف سفالی، چوب و پارچه، نقش ارزنده و تأثیرگذار خود را ایفا نموده است. اهمیت این هنر، همراه با طبع لطیف و نقش سلیم ایرانی رواج بیش تری پیدا کرد و در هر دوره ای، به تناسب نیاز جامعه و تحولات فرهنگی، هنری؛ طرحی نو و صورتی تازه در آن به وجود آمد.

اهمیت خط و فواید خوش نویسی در اسلام

پیامبر اسلام (ص):
خط زیبا و نیکو به روشن شدن حقیقت می افزاید.

از نظر خطاطان اسلامی نخستین خط کامل از آن حضرت امیرالمومنین علی(ع) است و ائمه اطهار نیز در خوشنویسی تبحر داشتند؛ فایده اول خوشنویسی در روحی و درون آدم احساس می‌شود. رویت خط زیبا موجب بهجت روحی و حظ معنوی می شود و البته بهره معنوی خوشنویس مضاعف و مبتدا است و آثار و برکاتی بر این ابتهاج مترتب است که سرآمد آنها معرفت به ساحت حضرت باری است که او پدید آورنده اصل و نهایت زیبایی است.

فایده دیگر در تاثیر گذاری بر مخاطب است بخصوص در نامه نگاریها و ومکاتبات با اولیاء امور و بزرگان قوم که  قطعا نامه های خوش خط و زیبا مقبولتر و موثر تر است و مقصود را روشن می کند و در اجابت درخواست ها موثرتر خواهد بود و شاید این حدیث پیامبر (ص) اشاره به همین مبحث داشته باشد که (خط زیبا به روشن شدن حق می افزاید).

امام علی (ع) نیز خط(فونت) زیبا را از کلیدهای  روزی معرفی می‌کند تا بر جنبه اقتصادی خط تاکید کند؛ برای آنها که خواهان کسب و معیشت که در فرصتهای پیش آمده و موقعیت های مرتبط شغلی می‌تواند یکی از کلیدهای فتح و گشایش در این باب باشد.

فایده دیگر در حیطه علم و فرهنگ و شریعت است با این بیان که خط خوش همچون نگهبانی امین بر نوشته ها و مکتوبات است و این هنر خوشنویسی است که کلام آسمانی و علوم بشری را صیانت کرده است و میراث گرانبهای دین و فرهنگ و علم را ماندگار و جاوید نموده است.

پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: هرکس بسم الله الرحمن الرحیم را با خط خوش و نیکو وزیبا بنویسد بهشت بر او واجب میشود. و از این دست توصیه هایی که بزرگان دین ما برای خط و خوشنویسی و زیبا نوشتن حروف کرده اند زیاد است.

فایده پنجم خط زیبا: در منزلت و کمال انسانی است ، زیرا خط خوش بر منزلت و کرامت خوشنویس و جایگاه و منزلت او در اجتماع می افزاید و مقام او راارتقاء داده و موجب عظمت و بزرگی او می شود.

 

فونت خوشنویسی

فونت خوشنویسی یعنی این که زیبا نوشتن و خلق کردن زیبایی است و با طراحی حروف و نگارش ساده متفاوت است خوشنویسی در تمام فرهنگ ها به چشم می خورد اما در سرزمین های اسلامی واقع است خوشنویسی در چین از کیفت انتزاعی و تصویر خاصی بر خور دار است این خط برای مسلمانان اهمیت خاصی داشته و آن را هنر تجسم کلام وحی می دانستند و به عنوان والاترین هنر مورد توجه است قدیمی ترین نسخه قران به خط کوفی است و بعد ها هنرمندی به نام شیرازی خطوطی را نظیر محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع را به وجود آورد خلاصه خط در همه کشورها در همه دوره ها مورد استفاده بوده و البته خوشنویسی ابزارهای مختلفی از جمله قلم نی و کاغذ مخصوص به خود دارد.

 

دانلود فونت فارسی

فونت‌ها در واقع هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری هستند و امروزه از آن به عنوان یک رسانه یاد می‌کنند چون هم دیده می‌شود و هم خوانده می‌شود از این رو به دیده شدن برند کمک شایانی می‌کند.

شیوه ارائه حروف و کلمات می‌تواند تأثیر شگرفی در چگونگی درک مخاطب داشته‌باشد و باید بدانیم هر نوع فونت و نحوه استفاده از آن پیام خاصی را به خواننده منتقل می‌کند.

فونت مورد استفاده افراد به صورت ناخودآگاه می‌تواند در مورد آن‌ها چیزهای زیادی را برای ما تعریف کند. ذهن ما تقریبا در هفت ثانیه اول ملاقات با افراد در مورد آن ها قضاوت می‌کند. این موضوع درباره آرم و یا نوشته‌های یک برند نیز صادق است؛ ما فقط ممکن است آگاه نباشیم که مغز ما در حال انجام این فرآیند است! به همین دلیل انتخاب یک فونت و نحوه به‌کارگیری آن، بسیار مهم است و نشان دهنده ارزش‌ها و شخصیت شرکت است.

برخی از فونت‌ها نسبتاً احساس اعتماد بیشتری را به وجود می‌آورد و بر مخاطبین ما می‌افزاید؛ فونت‌هایی که انتخاب می‌‌کنید در مورد خدمات، محصول و به طور کلی برند ما به مشتریان فعلی و بالقوه چیزهای زیادی می‌گوید و می‌تواند تأثیر شگرفی در کسب و کار شما داشته باشد.

حروف می توانند ویژگی‌های صریح یا ضمنی داشته باشند که بسیاری از آنها مرتبط با فرم و سبک فونت است. ویژگی های صریح به مفهوم مستقیم و ادبی یک نشانه باز می‌گردد. طراحی یک پرنده شبیه به یک پرنده. ویژگی های ضمنی، مفاهیم عمیق‌تری دارند که در زیر سطح قرار گرفته‌اند و اغلب نتیجه مؤلفه های فرهنگی مانند ایده ها، ارزش ها، رفتارها و نگرش هاست. اگر شخصی را پرنده بنامیم ممکن است دلالت بر ترسو بودن وی داشته باشد اما اگر یک بازیکن بسکتبال را پرنده بنامیم، این تصویر ضمنی و به مفهوم شخصی است که در حین بازی در هوا اوج می‌گیرد.

حروف لاتین در فونت انگلیسی از آغاز به دو نوع کوچک و بزرگ یا به عبارتی حروف اول جمله و حروف بعد از حرف اول جمله تقسیم می‌شدند. اما فونت فارسی و فونت عربی با قرار گرفتن در اول کلمه و یا وسط و یا آخر و بلاخره به صورت تنها، شکل متفاوتی به خود می‌گیرند.

حروف فونت لاتین در طول زمان از هم جدا شده و تک تک هویت مجزا و فاخر به خود گرفته‌اند، در صورتی که حروف فونت فارسی در ارتباط با یکدیگر و به صورت چسبیده به ساخت کلمه می‌انجامند.

فونت فارسی در ذات دارای نامنظمی های ظاهری است که خطاطان در گذشته به سلیقه‌ی شخصی آنها را منظم می‌کرده‌اند. با از بین بردن بدون فکر این نامنظمی، مخصوصا در حروف متن؛ تایپ، فونت فارسی خوانایی خود را از دست می‌دهند.

 

ایران فونت نخستین مرکز ایده پردازی و ابداع فونت‌های فارسی در فضای وب است که خود را مسئول پاسداشت و ترویج فرهنگ معنوی و هنر اصیل این مرز و بوم می‌داند‌.

ایران فونت با بهره‌گیری از هنرمندان اقصی نقاط کشورمان در ده سال اخیر تحولی بنیادین در زمینه فونت فارسی به وجود آورده و به یار دیرین عزیزانی تبدیل شده که می‌خواهند فونتی فاخر، اصیل و متناسب با محتوای خود ارائه دهند.

ایران فونت تاکنون 333 محصول زیبا و متنوع را در اختیار مخاطبان خود قرار داده و بیش از 15 هزار بار مورد اعتماد شما قرار گرفته است.

محصولات ایران‌فونت در جامدادی متن‌نگار و وبسایت ایران‌فونت در دسترس شما عزیزان می‌باشد. خرید محصولات ایران‌فونت از جامدادی برای کاربران دارای اشتراک طلایی مشمول تخفیف ویژه خواهد بود.